رواج ساخت‌وسازهای دو نقشه‌ای
نوشته شده توسط : نسرین معین

رواج ساخت‌وسازهای دو نقشه‌ای
حسن قربانخانی در جواب به‌این سئوال که آیا دو نقشه ای بودن در میدان ساخت و ساز در تهران شدت بیشتری دارد؟گفت : ریشه 2 نقشه‌ای بودن ساخت و ساز بدین بر میگردد که شهرداریهای مملکت خویش گردان می‌باشند , به این ترتیب می بایست به گونه‌ای تأمین درآمد نمایند تا بتوانند شهر خویش را سازمان نمایند . این فقط به شهرداری تهران محدود نمی شود و در سراسر میهن این قضیه انجام میشود .

او افزود : متأسفانه یکی از راحت‌ترین درآمدها برای شهرداری این است که پول تخلفات ساختمانی را که عدد قابل توجهی نیز هست دریافت نمایند , براین اساس طبیعی است که مالکان ساختمانی براساس مقررات و قوانین شهرداری یک نقشه را جهت دریافت به دست آوردن مجوز ارائه نمایند البته زیرا شهرداری‌ها براساس همیاری با کمسیون ماده 100 این مالکان را جریمه میکنند یک نقشه دیگری را هم تنظیم می نمایند و براساس فرمان نقشه دوم مبادرت به ساخت و ساز کرده و جریمه را پرداخت می کنند .

* حدود 50 درصد درآمد شهرداری قرار است از فروش تراکم و تخلفات ساختمانی تأمین شود

قربانخانی در جواب به‌این سوال که آیا آماری در دست است که هر ساله شهرداری‌ها چه میزان جریمه از بابت همین مبادرت مالکان دریافت میکنند , اظهارداشت : براساس آمارهای اعلام شده از سمت شهرداری تهران حدود 50 درصد درآمد شهرداری قرار است از فروش تراکم و تخلفات ساختمانی تأمین شود .

به گفته مدیر اداره نظام مهندسی ساختمان استان تهران , در شهرهای استان تهران این عدد فراتر است و به 60 تا 70 درصد میرسد .

قربانخانی ادامه بخشید : سود بخش اعظم سازندگان که بساز بفروش می‌باشند این است که بیشتراز پروانه صادره مبادرت به ساخت و ساز نمایند به این ترتیب همت می نمایند که بیشتر مبادرت به ساخت و ساز نمایند و نسبت به تراکم رعایت کمتری نمایند و این بهترین موقعیت برای سازنده‌ها است بنابراین بحث 2 نقشه‌ای بودن مدتهاست که مطرح است و مسئله جدیدی نیست .

مدیریت اداره نظام مهندسی ساختمان استان تهران در جواب بدین سوال که می‌توان اظهار کرد که 2 نقشه‌ای بودن تازمانیکه درآمد شهرداری‌ها از فروش تراکم باشد پابرجا است , اظهار‌کرد : تا روزی که برای شهرداری‌ها این پول‌ها دارای اهمیت است و منبع درآمد آن ها است و کمیسیون‌های ماده 100 نیز به جای تخریب با جریمه مشکل را حل می نمایند و بعید است که‌این مسئله به سادگی مرتفع شود .

قربانخانی در جواب به‌این سوال که 2 نقشه‌ای بودن چه مضراتی داراست خاطرنشان کرد : بحث 2 نقشه‌ای ممکن است به تنهایی زمینه خاصی نباشد ولی بحث این است که دو نقشه ای بودن یعنی این‌که صاحب و مالک میخواهد بیش تر از آن چیزی که قانون اجازه داده انجام دهد مبادرت به ساخت و ساز میکند .

او ادامه داد : پس احتمال دارد سازنده‌ای 2 نقشه اخذ نماید و براساس ضابطه و ضوابط شهرداری نقشه معماری و بنا را تغییر تحول و تصحیح نماید این به تنهایی مشکلی را ساخت نمی کند و ممکن است بنا بهینه و بهتری هم داشته باشد ولی مشکل در 2 نقشه‌ای بودن است این آن چیزی که میخواهد اجرا شود و آن چیزی که به صدور پروانه ختم می شود متفاوت است .





:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 اسفند 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: